Mengapa kita tidak boleh hanya mengakui dosa-dosa kita dan mempunyai Allah mengampuni kita? Bukankah itu cukup?
Berikut ini adalah usaha untuk secara logik menunjukkan perlunya penebusan Allah atas dosa-dosa kita.
1. Allah itu tak terbatas.
A. Tidak ada batasan kepada-Nya. Dia tidak ada habisnya.
2. Allah itu kudus.
A. Kekudusan adalah kemurnian. Allah tidak mampu melakukan sesuatu yang salah. Sebahagian dari high kekudusan adalah ketidakmampuan untuk berbuat salah.
3. Allah itu adil.
A. Dia selalu melakukan apa yang benar.
B. Tuhan tidak dapat melanggar deklarasi-Nya sendiri benar, kerana itu bererti Allah adalah bertentangan sendiri.
C. keadilan Hal ini sesuai dengan sifat-Nya kerana Dia adalah siapa yang mengatakan kepada kita apa yang benar dan salah.
4. Oleh kerana itu, Allah adalah kudus dan tak terbatas hanya
A. Baik kekudusan-Nya mahupun keadilan dapat dinafikan kerana mereka adalah sebahagian daripada watak-Nya dan Allah tidak boleh dinafikan.
5. Kami tidak terbatas dan tidak suci
A. Kita tidak terhad kerana kita adalah ciptaan.
B. Kita tidak suci kerana kita telah berdosa.
6. Dosa adalah melakukan sesuatu yang menentang Undang-undang Tuhan.
A. Tuhan yang menyatakan apa yang benar dan salah. Dia telah mendedahkan hal ini kepada kami dalam tulisan suci.
7. Undang-undang ini merupakan cerminan dari watak Tuhan.
A. Tuhan berbicara keluar dari apa yang ada di fikiran dan hati-Nya. Jika Dia mengatakan tidak berbohong, itu adalah kerana bertentangan sifat Allah untuk berbohong.
B. Allah tidak berbicara tanpa alasan atau tujuan. Jika Dia tidak punya alasan atau tujuan, hal ini akan bererti bahawa Tuhan tidak boleh dipercayai.
C. Allah boleh dipercayai, kerana itu Hukum Allah adalah standard kesempurnaan, keadilan, dan kekudusan.
8. Undang-undang Tuhan membawa hukuman ke atas orang berdosa yang tidak putus-putus.
A. Damnation adalah tindakan Allah dimana Dia melewati penghakiman adil dalam diri seseorang kerana dosa orang itu terhadap-Nya.
B. Jika melanggar undang-undang Tuhan tidak melakukan hukuman, maka akan ada hukuman. Tapi kerana ada kutukan, kita dapat menyimpulkan bahawa melanggar undang-undang Allah membawa hukuman.
C. Jika Dia tidak peduli berdasarkan kebenaran, maka Tuhan lakukan salah. Kerana Tuhan tidak dapat melakukan sesuatu yang salah, maka kutukan adalah benar.
9. Allah dipengaruhi oleh apa yang kita lakukan.
A. Bukti ini ditemui dalam doa-doa kita. Kerana Tuhan menjawab doa kita, doa-doa kita telah mempengaruhi suatu kepada Allah kerana Allah akan dipindahkan untuk menjawab.
B. Jika doa kita tidak mempunyai kesan pada Tuhan, maka doa adalah sia-sia kerana menyelesaikan apa-apa.
10. Melanggar Hukum Tuhan, berbuat dosa, mempunyai kesan negatif terhadap hubungan kita dengan Allah.
A. Tuhan tidak terluka dengan cara fizikal dengan dosa-dosa kita kerana Allah itu Roh, sempurna, dan lengkap.
B. Tetapi, kerana kutukan ada (kerana keadilan Allah), kita dapat menyimpulkan bahawa dosa mempunyai kesan negatif pada hubungan antara orang berdosa dan Allah. Jika ini tidak demikian, tidak akan ada hukuman.
11. Kerana Allah itu tak terbatas, kesalahan kita terhadap-Nya mempunyai kesan yang tak terbatas.
A. Ini adalah Allah yang tidak terbatas kita tersinggung, oleh kerana itu, keputusan dosa dalam kejahatan yang tak terbatas terhadap Allah.
12. Orang hingga tidak boleh memadam suatu kesalahan tak terbatas melawan Tuhan yang tak terbatas.
A. Sebuah karya hingga tidak boleh memadam suatu kejahatan yang tak terbatas kerana usaha orang yang terhad akan selalu gagal memenuhi keadilan Allah yang tak terbatas.
13. Tuhan tidak boleh semena-mena mengampuni orang berdosa tanpa memuaskan keadilan Nya yang tak terbatas.
A. Jika kutukan ini selayaknya diberikan kerana keadilan, demikian juga, pengampunan harus sesuai dengan keadilan kerana keduanya berurusan dengan dosa.
B. Untuk hanya mengabaikan dosa untuk mengampuni adalah dengan menyangkal keadilan.
C. Jika pengampunan tidak konsisten dengan keadilan Allah, maka Allah adalah sewenang-wenangnya, tidak konsisten, dan tidak adil.
D. Oleh kerana itu, tindakan pengampunan juga mensyaratkan suatu tindakan keadilan.
14. Kerana hanya bahawa orang berdosa mati dan terkutuk, keadilan ini tidak boleh diabaikan.
A. Jika itu diabaikan, maka Allah tidak konsisten dalam keadilan-Nya.
B. Jika hal itu diabaikan, maka Tuhan tidak punya hak untuk orang sialan.
C. Tidak ada yang terkutuk yang hidup. Hanya orang mati terkutuk.
15. Karena manusia tidak boleh mendapatkan pengampunan dari Tuhan melalui karya-nya terbatas, maka harus Allah yang membuat pengampunan mungkin.
A. Hal ini terjadi, kerana tidak ada satu kiri untuk melakukan hal yang benar, selain dari Allah.
16. Kerana tidak hanya untuk mengabaikan hukuman dosa, dan kerana manusia tidak dapat memuaskan Tuhan, tidak ada tersisa tetapi Allah untuk membayar hukuman yang adil dosa.
A. dosa tidak boleh diabaikan kerana tindakan pengampunan juga memerlukan dan bertindak keadilan.
B. keadilan ini tidak boleh diabaikan kerana Tuhan kemudian akan menjadi tidak konsisten.
17. Itu hanyalah bahawa orang berdosa mati dan menderita penghakiman.
A. Kematian adalah hukuman Allah dan kutukan seterusnya kematian.
18. Kerana hanya bahawa dosa harus ditangani dengan, Allah harus memenuhi bahawa keperluan keadilan.
A. Hal ini terjadi, kerana seorang manusia yang terhad tidak boleh menyenangkan dan syarat-syarat yang tak terbatas hanya Tuhan kekudusan dan kemurnian.
B. Tuhan, maka harus melakukan apa yang adil dalam pengampunan dosa atau keadilan tidak dapat dipenuhi.
19. Allah kemudian harus mengambil tempat orang berdosa dan menderita akibat dari penghakiman sah kematian pada orang berdosa.
20. Dengan keadilan bertemu, pengampunan kemudian boleh benar diberikan.
21. Pengampunan ini, yang tidak boleh diperolehi dengan usaha manusia, hanya boleh diterima dari Allah melalui iman manusia - kerana tidak ada lagi yang bisa ia lakukan.
Berikut ini adalah usaha untuk secara logik menunjukkan perlunya penebusan Allah atas dosa-dosa kita.
1. Allah itu tak terbatas.
A. Tidak ada batasan kepada-Nya. Dia tidak ada habisnya.
2. Allah itu kudus.
A. Kekudusan adalah kemurnian. Allah tidak mampu melakukan sesuatu yang salah. Sebahagian dari high kekudusan adalah ketidakmampuan untuk berbuat salah.
3. Allah itu adil.
A. Dia selalu melakukan apa yang benar.
B. Tuhan tidak dapat melanggar deklarasi-Nya sendiri benar, kerana itu bererti Allah adalah bertentangan sendiri.
C. keadilan Hal ini sesuai dengan sifat-Nya kerana Dia adalah siapa yang mengatakan kepada kita apa yang benar dan salah.
4. Oleh kerana itu, Allah adalah kudus dan tak terbatas hanya
A. Baik kekudusan-Nya mahupun keadilan dapat dinafikan kerana mereka adalah sebahagian daripada watak-Nya dan Allah tidak boleh dinafikan.
5. Kami tidak terbatas dan tidak suci
A. Kita tidak terhad kerana kita adalah ciptaan.
B. Kita tidak suci kerana kita telah berdosa.
6. Dosa adalah melakukan sesuatu yang menentang Undang-undang Tuhan.
A. Tuhan yang menyatakan apa yang benar dan salah. Dia telah mendedahkan hal ini kepada kami dalam tulisan suci.
7. Undang-undang ini merupakan cerminan dari watak Tuhan.
A. Tuhan berbicara keluar dari apa yang ada di fikiran dan hati-Nya. Jika Dia mengatakan tidak berbohong, itu adalah kerana bertentangan sifat Allah untuk berbohong.
B. Allah tidak berbicara tanpa alasan atau tujuan. Jika Dia tidak punya alasan atau tujuan, hal ini akan bererti bahawa Tuhan tidak boleh dipercayai.
C. Allah boleh dipercayai, kerana itu Hukum Allah adalah standard kesempurnaan, keadilan, dan kekudusan.
8. Undang-undang Tuhan membawa hukuman ke atas orang berdosa yang tidak putus-putus.
A. Damnation adalah tindakan Allah dimana Dia melewati penghakiman adil dalam diri seseorang kerana dosa orang itu terhadap-Nya.
B. Jika melanggar undang-undang Tuhan tidak melakukan hukuman, maka akan ada hukuman. Tapi kerana ada kutukan, kita dapat menyimpulkan bahawa melanggar undang-undang Allah membawa hukuman.
C. Jika Dia tidak peduli berdasarkan kebenaran, maka Tuhan lakukan salah. Kerana Tuhan tidak dapat melakukan sesuatu yang salah, maka kutukan adalah benar.
9. Allah dipengaruhi oleh apa yang kita lakukan.
A. Bukti ini ditemui dalam doa-doa kita. Kerana Tuhan menjawab doa kita, doa-doa kita telah mempengaruhi suatu kepada Allah kerana Allah akan dipindahkan untuk menjawab.
B. Jika doa kita tidak mempunyai kesan pada Tuhan, maka doa adalah sia-sia kerana menyelesaikan apa-apa.
10. Melanggar Hukum Tuhan, berbuat dosa, mempunyai kesan negatif terhadap hubungan kita dengan Allah.
A. Tuhan tidak terluka dengan cara fizikal dengan dosa-dosa kita kerana Allah itu Roh, sempurna, dan lengkap.
B. Tetapi, kerana kutukan ada (kerana keadilan Allah), kita dapat menyimpulkan bahawa dosa mempunyai kesan negatif pada hubungan antara orang berdosa dan Allah. Jika ini tidak demikian, tidak akan ada hukuman.
11. Kerana Allah itu tak terbatas, kesalahan kita terhadap-Nya mempunyai kesan yang tak terbatas.
A. Ini adalah Allah yang tidak terbatas kita tersinggung, oleh kerana itu, keputusan dosa dalam kejahatan yang tak terbatas terhadap Allah.
12. Orang hingga tidak boleh memadam suatu kesalahan tak terbatas melawan Tuhan yang tak terbatas.
A. Sebuah karya hingga tidak boleh memadam suatu kejahatan yang tak terbatas kerana usaha orang yang terhad akan selalu gagal memenuhi keadilan Allah yang tak terbatas.
13. Tuhan tidak boleh semena-mena mengampuni orang berdosa tanpa memuaskan keadilan Nya yang tak terbatas.
A. Jika kutukan ini selayaknya diberikan kerana keadilan, demikian juga, pengampunan harus sesuai dengan keadilan kerana keduanya berurusan dengan dosa.
B. Untuk hanya mengabaikan dosa untuk mengampuni adalah dengan menyangkal keadilan.
C. Jika pengampunan tidak konsisten dengan keadilan Allah, maka Allah adalah sewenang-wenangnya, tidak konsisten, dan tidak adil.
D. Oleh kerana itu, tindakan pengampunan juga mensyaratkan suatu tindakan keadilan.
14. Kerana hanya bahawa orang berdosa mati dan terkutuk, keadilan ini tidak boleh diabaikan.
A. Jika itu diabaikan, maka Allah tidak konsisten dalam keadilan-Nya.
B. Jika hal itu diabaikan, maka Tuhan tidak punya hak untuk orang sialan.
C. Tidak ada yang terkutuk yang hidup. Hanya orang mati terkutuk.
15. Karena manusia tidak boleh mendapatkan pengampunan dari Tuhan melalui karya-nya terbatas, maka harus Allah yang membuat pengampunan mungkin.
A. Hal ini terjadi, kerana tidak ada satu kiri untuk melakukan hal yang benar, selain dari Allah.
16. Kerana tidak hanya untuk mengabaikan hukuman dosa, dan kerana manusia tidak dapat memuaskan Tuhan, tidak ada tersisa tetapi Allah untuk membayar hukuman yang adil dosa.
A. dosa tidak boleh diabaikan kerana tindakan pengampunan juga memerlukan dan bertindak keadilan.
B. keadilan ini tidak boleh diabaikan kerana Tuhan kemudian akan menjadi tidak konsisten.
17. Itu hanyalah bahawa orang berdosa mati dan menderita penghakiman.
A. Kematian adalah hukuman Allah dan kutukan seterusnya kematian.
18. Kerana hanya bahawa dosa harus ditangani dengan, Allah harus memenuhi bahawa keperluan keadilan.
A. Hal ini terjadi, kerana seorang manusia yang terhad tidak boleh menyenangkan dan syarat-syarat yang tak terbatas hanya Tuhan kekudusan dan kemurnian.
B. Tuhan, maka harus melakukan apa yang adil dalam pengampunan dosa atau keadilan tidak dapat dipenuhi.
19. Allah kemudian harus mengambil tempat orang berdosa dan menderita akibat dari penghakiman sah kematian pada orang berdosa.
20. Dengan keadilan bertemu, pengampunan kemudian boleh benar diberikan.
21. Pengampunan ini, yang tidak boleh diperolehi dengan usaha manusia, hanya boleh diterima dari Allah melalui iman manusia - kerana tidak ada lagi yang bisa ia lakukan.
No comments:
Post a Comment